søndag 9. januar 2011

Djevelmokka


Ettersom dette allerede er en farlig galei bestemmer vi oss for å lage en sterk kaffedrikk. Vi kaller den djevelmokka.

Kok en liten mokkakanne espresso. Lag varm sjokolade i en liten kasserolle, bruk ca. 60 g mørk sjokolade (jeg brukte en supergod sjokolade med lite sukker og mye kakao som jeg har fått i kilospakke fra min ecuadorianske venninne - du kan bruke det mørkeste og beste du har) og ca. 2,5 dl ricedream, altså risdrikk. Det ser ut som melk, men konsistensen er tynnere, smaken søtere og drikken blir mørkere. PS - det er lurt å smelte sjokoladen i litt vann på meget lav varme først, og så røre inn rismelken etterpå. Tilsett litt brunt sukker hvis du vil. Jeg brukte litt kokosblomstsukker (kokosblomstsukker! Kult!). Når kaffen og sjokoladen er klar, fordeler du det i to fine kopper og serverer med et fandenivoldsk glis.

6 kommentarer:

  1. mmm, e ska lag!
    og gjett ke e har kjøpt?
    e gikk opp på en ås i mørket å fant en liten kakaofarm med en liten butikk, og i butikken fant e
    to kakaokule av første klasse! ;)

    astri

    SvarSlett
  2. det høres utrolig bra ut. Heldiggris altså. Jeg har sett på bildene, så vakre fargerike grønne hager.

    SvarSlett
  3. kjære mi tid, kokosblomstsukker? finnes det på ordentlig? det høres magisk ut! send en smaksprøve over fjellet:)

    SvarSlett
  4. Ja, navnet er veldig magisk og smaken er også fortryllende. Jeg spiste så mye en dag at jeg nesten ble sukkerforgifta - ellers er jeg ikke så ram på sukker for tida, men det var så utrolig deilig smak, så jeg klarte aldri å stoppe. Hehe. Så nå tar jeg bare litt.

    SvarSlett
  5. hadde forventet chili i djevelmoccaen, men det er kanskje en annen melodi?

    SvarSlett
  6. Hei Magnus! Det er en annen melodi ja. Den melodien er også fin. Denne gangen heter det Djevelmokka på grunn av den mørke, fine fargen drikken får når man bruker rismelk i steden for vanlig melk.

    SvarSlett