søndag 25. september 2011

Eple-, avocado- og basilikumshake

Noen ganger er noe så godt at det liksom sitrer i toppen av hodet. Det kan jo være forskjellige ting som fremkaller de følelsene.

Da jeg var i København (her står det om det) falt jeg pladask for en smothie som var laget av grønne epler, spinat, avocado og sitron. Jeg har tenkt på den med jevne mellomrom, og lovt meg selv å lage den her hjemme. I forbindelse med de fantastiske eplene som landet bugner av for tiden tenkte jeg at nå gikk det ikke an å utsette det lenger.

Derfor:

Råvarer: eple, avocado, basilikum - jeg beregner en halv avocado per person, og at man gjerne vil ha mer enn et stort glass, for det er så godt.

8 små epler i juiceren (ta vare på pulpen, altså det som blir til overs*) (Jeg fikk ca. 6,5 dl juice)
Dersom du ikke har juicer eller åtte epler kan du bruke 5 - 7 dl ferdig, god eplejuice. Eller blende eple med vann, og få en litt mindre sterk smak på drikken.

Fruktkjøttet av en avocado og 12 basilikumblader (eller mer) legges i blenderen sammen med 5 dl av eplejuicen. Som nevnt tidligere er det fint å holde litt på væsken først, når man skal lage juice og smoothie, så kan man regulere tykkelsen etterhvert. Blend til du har en fløyelsmyk drikk. Dersom du synes at drikken trenger litt mer syrlighet, ha oppi litt sitronsaft. Min trengte ikke det, for eplene var perfekt i perfekt søtsyrlig balanse.

*Pulpen kan brukes til brødbaking, kaker og knekkebrød, enten i dehydrator eller stekeovn. Det finnes mange muligheter for den kreative!





Det siste bildet viser den magisk vakre eplejuicen av de røde eplene - nesten trist å blande den med noe grønt. Rødt og grønt virket ganske nøytraliserende på hverandre, så det ferdige resultatet ble mildt lysegrønt med litt mørkegrønne spekker fra basilikumen. Grunnen til at dere ikke fikk se bildet av det var mest at jeg ble altfor opptatt av følelsen drikken gav meg.

Har dere fin flyt eller?

2 kommentarer:

  1. Kult! Dette skal jeg lage idag! Dessverre har jeg ingen juicer, så jeg tipper jeg får en litt søtere versjon enn deg (for det finnes vel ikke eplejuicer uten sukker?).

    SvarSlett
  2. Kjøp en av de gode eplejuicene som ikke er fra konsentrat - er det ikke noe sånn Hardangereple-opplegg rundt omkring? Eventuelt, dersom du vil ha luksus - ringi! På Gutta eller Røtter.

    Gleder meg til i morgen!

    SvarSlett