mandag 6. juni 2011

Mat i København, rawfood og min første hvetegress-opplevelse

Vil dere se hva jeg spiste i Køben? 

Dette var det aller første jeg spiste på min minitur, og da var jeg skikkelig sulten etter en lang og begivenhetsrik (selvfølgelig) natt på buss fra Oslo. En deilig vegetarburger med masse grønnsaker, og friskpresset juice av appelsin, gulrot, rødbeter og ingefær. Koselig plass, fine folk, dessuten digger jeg konseptet med frukt ved siden av rettene de serverer - altså en liten dessert på huset!
Café N. I hjertet av Nørre
bro - Blågårdsgade 17. 

Utenfor en plass der de holdt på å losse av masse friske og fristende økologiske grønnsaker fra varebilene sine, sto disse flaskene og solte seg. Fristende!  

På en skikkelig knallfarget økologisk juicebar, drakk jeg denne superblandingen av jordbær, pasjonsfrukt og appelsin. Mmmm... I tillegg til juice og smoothies har de blant annet sandwich og lakris. Og de som lager juicen er veldig søte! Njoy, i Peblinge Dossering 4

Her sto jeg bare å glodde, slik jeg ofte pleier når jeg går forbi bakerier. Det mest fristende bakeriet jeg var inni var Lagkagehuset (ikke bakeriet på bildet!), der hvor Rosenborggade og Fredrikborgsgade krysser hverandre. Masse så vidunderlig ut, men jeg klarte ikke å bestemme meg og gikk derfor ut av bakeriet tomhendt men likevel fornøyd. 

Liten butikk med fine spiselige og drikkbare varer.

Endelig Raw Food - på den stilige cafeen 42 Raw i Pilestræde 32! Hadde gledet meg til å gå på denne plassen, og jeg ville prøve alt. Derfor valgte jeg "tapasen" (bildet), som bestod av "pizza", "sandwich" og "lasagne". Det smakte deilig og mye. * De som jobbet på 42 Raw var, begge dagene jeg var der, superhyggelige. Aner vi et snev av "Bare hyggelige folk i København!"? Ja!

* Advarsel: denne delen av teksten inneholder Meninger Som Kan Tråkke Noen På Tærne, men det går vel bra!
Det er egentlig ikke så viktig, bare noen observasjoner.
Rettene fungerte fint hver for seg, men de hadde litt for mye av det samme i seg til å komplementere hverandre. Synes jeg. Veldig mektig, det er ikke noe jeg kan spise hver dag - men jeg kan jo nøye meg med av og til, og bare bestille den ene retten neste gang! Uansett, grunnen til at jeg kommenterer det er at jeg synes konseptet rawfood er superinteressant, og jeg legger merke til at det er mange måter man kan tilnærme seg den maten på. Sunnhetsaspektet er ofte veldig sterkt når de frelste snakker om rawfood, men også tilstedeværelse og det å sette pris på enkle råvarer. Jeg opplevde at den enkelheten kanskje manglet litt, eller var det noe annet med helheten? Kanskje det var litt vel fancy og hipt? Neeei, det var ikke det. Fancy kan være fint og flott. Eller var det det at maten opplevdes som et slags publikumsfrieri? Tja, kanskje det er her tampen brenner... Med fare for å tråkke noen på tærne, kan vi kanskje kalle det en slags junkfoodapproach til rawfood. Haha. Au au. Eller en følelse av at menyen ikke klarer å hoppe ut av boksen som kalles "DETTE ER MAT SLIK JEG KJENNER DEN" og bare være seg selv. Vel - ikke ta dette for alvorlig, og i hvertfall ikke personlig. Maten var kjempegod! Alle er forskjellige, og jeg var på utkikk etter noe helt, helt spesielt. Heldigvis finner man mange fine og gode ting på veien dit også. Jeg er med andre ord kjempeglad for å ha vært på 42 Raw og vil gjerne dra dit igjen og se hva de har på menyen om en stund... Les videre for å se hvordan det ene kan føre til det andre. 

Katies Joint. God steming og morsomme langbord i organiske former  som man delte med de andre gjestene, og dessuten vegetarmat til et sultent menneske etter en intens og mystisk dag! 

Ny dag! Akk! Dette herlige livet. En juice til meg! Med gulrot, ingefær og eple. På Raw 42, igjen.
Jeg bare måtte prøve noe mer der. 

Nok en juice. Men vent, hva er dette? MIN ALLER FØRSTE hvetegress-shot! Holy smoke! Litt av en opplevelse. Lang historie, for spesielt interesserte! Det var altså første gangen jeg prøvde vidunderet hvetegress. Kjernekaren som sto i juicebaren lurte på om jeg hadde smakt slik før. Nei. Hadde jeg noe i magen fra før den dagen? Det er veldig sterkt, altså! Eeehm. Altså, jeg hadde jo den juicen da, den orange ovenfor. Og ti jordbær! Om det var nok? Tja... Han ville bare advare meg, sa han. Eeehm. Ok. Men jeg ville prøve likevel. Fikk smaksprøve på noe annet mens jeg ventet. Green Gazoline anbefales - avocado, spinat, sitron og eple. Digg!!! Så ble hvetegresset mitt presset med en liten, hånddreven presse. Drakk shoten i to slurker, og ble overveldet av de tusen millioner smaksnyansene i den. Syntes det var godt, merkelig og nokså fantastisk. Dette gikk jo bra, tenkte jeg, og vandret lykkelig videre i sola. Hmmm... Så kjente jeg at jeg egentlig var litt sulten, og at jeg kanskje burde spise.  Begynte å føle meg litt rar. Dro til Kalaset, en kjempefin café med masse fint å se på og litt av hvert på menyen, både for veganere, vegetarianere og kjøttspisere. Jeg bestilte en brunsj, fordi jeg nok en gang hadde problemer med å velge, og så er jeg så utrolig nysgjerrig på hvordan andre gjør ting og lager mat, så derfor ville jeg ha forskjellige smaksprøver. Kjente jeg ble sykere og sykere. Huff! Trodde jeg skulle kaste opp! Fikk maten på bordet, og forsøkte å smile så takknemlig jeg kan, å, det ser kjempegodt ut, ikke sant... Hmmm... Pirket borti hummusen. Så på frukten. Brødet. Eggerøre. Salat. Husker ikke helt hva det andre var, det gikk rundt for meg. Begynte å spise, i minimuseporsjoner, pip pip. Det tok kjempelang tid, og jeg var nok hvit eller grønn i ansiktet, muligens en kombinasjon, spisingen var litt av en styrkeprøve. Men - det lønnet seg! Etter en times (?) iherdig innsats fikk jeg livskraften tilbake, og kunne klare å gå videre, til en liten haug med gress på, i solen. Der la jeg meg ned på den store ullgenseren og sov helt til jeg våknet opp av at tusen såpebobler sprakk på huden min, fordi noen hadde satt igang en proff såpeboblemaskin noen meter lenger bort. Så var jeg frisk! Det var den historien! Var det noen som kom seg igjennom? Uansett - poenget er - hvetegress kan absolutt anbefales, men spis gjerne FØR du prøver det for første gang. Jeg tror nesten jeg må dyrke hvetegress i vinduskarmen! Åstedet for hvetegressinntaket var Skindergade 33, og plassen heter Seed Juice. 

Mmmmmm.... Min favoritt! The Raw Tribe i Blågårdsgade 2A. Da jeg var på 42 Raw begynte jeg å snakke med en eldre herre som utelukkende lever på rå mat. Han fortalte meg masse forskjellig rart, og kunne nok ha fortalt meg enda mer. Han tipset meg om The Raw Tribe, og sa at der ville jeg få oppleve en helt annen side ved rawfood. Selv om han likte 42 Raw godt, så mente han at The Raw Tribe var noe helt annet, som jeg bare måtte få med meg. Takk, gamle ørn! The Raw Tribe var perfekt for meg, akkurat den rawfoodplassen jeg hadde drømt om å besøke på en måte.  Nesten som å komme hjem! En groovy rawfood-plass, med deilig hverdags- og kosemat. En plass der det plutselig kan bli fest når som helst. Bildet viser en Veggibox til 55 kroner! Veldig sunt for kroppen min, smakfullt for matelskeren i meg, og dansbart på alle måter. Da jeg hadde spist fikk jeg smake på en nydelig rå sjokoladekake av den koselige kelneren. Jeg kunne rett og slett føle lidenskap i alle ledd. Herlig! 

Mat altså. Hva er det beste du har spist i det siste? Noen nye favoritter blant spisesteder, råvarer eller matkulturer? 

6 kommentarer:

  1. For en fin innlegg:)) Jeg har ikke prøvd hvetegress shot, men tenkte å prøve det straks, siden endelig kan det kjøpes i Oslo også! Cafe "Helt Rå" er nylig åpent i Tollbugt. 31 (samme lokale med Zen Lounge). Har ikke vært der enda, men meny gjør meg sulten:)) Lirr mer info her: http://www.madhusmat.no/ og her: http://www.heltraa.no/Pages.aspx?pageID=3133

    SvarSlett
  2. Tusen takk Indre! Ja, du må prøve hvetegress-shot! Det var billigere i København enn det jeg innbiller det er i Norge, så klart – slik er det bare. Men hvetegresset er sikkert like sunt ;) De selger det også på Røtter, men da må du presse selv. Har du juicer? Det har ikke jeg! Gleder meg stort til å dra på Helt rå, har spart det litt, siden jeg vet at det er litt dyrt - for jeg vil ha både middag og kake! :) Når jeg får lønning så blir det! Nam nam.

    SvarSlett
  3. Haha! Det koster bare 35 kroner for en hvetegress-shot på Helt rå! :) Det må jo sies å være helt ok.

    SvarSlett
  4. skulle spør om du hadde vært på helt rå her i oslo, men det er jo alt navn. anbefales iallefall! det bildet fra første raw-stedet så litt.. rart ut. hvetegress drikker jeg hver dag, men jeg kjøper pulver som blandes ut i vann. må blande andre sunne saker i også, hvor bare gress-smak klarer jeg ikke.. jeg drikker alt på tom mage og har aldri merker det du opplevde. men ferske saker har jo alltid litt mer futt i seg.

    SvarSlett
  5. TineKatrine - jeg gleder meg masse til å dra på Helt rå. Det blir veldig snart... :) Stakk snuten innom Zen Lounge før det ble rå-café der, men den gangen var jeg ikke sulten, og etter det har det bare ikke blitt. Kan hende at det ferske hvetegresset er mer potent, i hvertfall helt konsentrert og i de mengdene jeg fikk det i - ikke så mye, lurer på om det var 2 cl, men det er ikke rart at superfood av og til blir et (gledes-)sjokk for kroppen de første gangene. Og så blir det ikke sjokk lenger, bare boost og glede.
    ASISES - underbare deg! Takk!

    SvarSlett
  6. Haha, morsomt å lese om hvetegress-opplevelsen din. For min del høres det ikke ut som noe jeg ønsker å gå gjennom frivillig! :)

    SvarSlett