torsdag 26. mai 2011

Hjemmelaget aprikossyltetøy og nystekte vafler, ja takk!

aprikoseklubben

aprikoskjernesunn familie**?

vanvittig fin farge synes jeg

vafler - en nasjonalrett man kan holde på selv om man er på en vegetarisk diett

jeg elsker rosefatet mitt! med mindre jeg er skikkelig deppa blir jeg skikkelig glad hver gang jeg ser det

Hei! Mmmm.... Hjemmelaget aprikossyltetøy med vaniljestang, råsukker og aprikoskjerner på nystekte vafler! Til middag! For et herlig liv!

For å lage syltetøyet brukte jeg dette:

aprikoser*, ca. 700 g 
demerarasukker, ca. 1,5 dl? justeres etter smak og etter aprikosenes sødme 
en halv vaniljestang 
eventuelt: noen av kjernene inni aprikossteinen** - steinen åpnes lett med en nøtteknekker

Med det gjorde jeg sånn:

Åpnet aprikosene med hendene, og tok ut steinen. Rev fruktkjøttet i litt biter og la det oppi en liten kasserolle. Presset fruktkjøttet ned i bunnen av kasserollen, slik at saften kom litt ut. Skrapte ut frøene av vaniljestangen, og puttet både frø og belg oppi sammen med fruktkjøttet. Varmet opp plata, og lot aprikosene småkoke litt til de ble myke. Rørte litt av og til, og passet på at varmen ikke var for høy.
Tilsatte litt brunt sukker (og noen finhakkede aprikoskjerner**). Lot koke litt mer, til sukkeret var smeltet og vaflene var ferdige. Smashing!

BONUS: Noe av det beste i verden, til dessert eller frokost, er hjemmelaget aprikossyltetøy med tyrkisk yoghurt! Med litt ristede mandler på!

*Aprikoser er å få kjøpt rimelig rundt omkring nå, så det er bra timing hvis du vil prøve selv. Det flotte er at syltetøyet blir deilig og friskt selv om fruktene ikke alltid er av optimal kvalitet, og det dufter fantastisk når man lager det. 


**Aprikoskjerner - omstridt matvare! Noen mener de er supersunne, andre mener de er giftige. Jeg spiser dem av og til, sjelden vi har ferske aprikoser i hus, men da benytter jeg meg av anledningen, og tar vare på alle kjernene. Noen ganger har jeg kjøpt ørsmå, dyre poser med ristede aprikoskjerner som snacks! Uansett. Det er altså forskjellige meninger om bruken av dem, jeg er ingen ekspert, og vil ikke at noen skal bli forgiftet på grunn av meg. Prøving av denne utsøkte lille kjernen skjer herved på eget ansvar. 

Håper du har en glitrende stund!

3 kommentarer:

  1. Nam, det så fantastisk godt ut! Når sommerferien kommer skal jeg lage syltetøy og ha bønneverksted. Koke masse bønner, altså. :)

    SvarSlett
  2. mmm, det ser utrulig fint og godt ut!

    SvarSlett
  3. Ine - så flott - og så bra at sommerferien er her snart! Hurra for syltetøylaging og bønnekoking!

    Astri - jaaa! :)

    SvarSlett