tirsdag 1. februar 2011

En fin kveld



Intet mord har skjedd her!

Og avocadoen ble ikke spist naturell.

Vi laget en råkostsalat med en liten revet rødbete, to selleristenger skåret i skiver, strimlet salat, hakket mynte, og blandet inn en dressing av grov sennep, sitronsaft, salt, pepper og olivenolje. Hm, lurer på om jeg glemte en ingrediens, nå. Ja! Ristede mandler. Du kan bruke frø i steden hvis du vil. Eller noen andre nøtter. Eplebiter blir også bra! Eller appelsin! Men nå må jeg slutte før du blir forvirra.

Vi laget en enkel suppe - surret gulrot og sellerirot sammen i litt olje, hadde oppi hvitløk, ingefær, noen rester; en tomat, litt oransje paprika, hmm... Så hadde vi oppi grønnsakskraft - det går godt an å bruke en buljongterning, hvis det er det du pleier, men lov meg at du lager ordentlig kraft en gang i blant. Varmet opp hele stasen til gulrøttene var myke, og opp i blenderen med det. Hadde det oppi gryta igjen, og så
hadde vi oppi en håndfull aspargesbønner i biter. Lot aspargesbønnene få ønsket konsistens. Så, salt, pepper, sitron, hakket koriander. Til servering hadde vi avocado i terninger til suppa. Spiste suppa og salaten litt sånn samtidig.

Etterpå hadde vi en ekte mandagsfest med dessert, tørkede bær og vin og kaffe, gode historier som perler på en snor, tulling, tegning, maling, mye latter og mye musikk. Særlig John Lennon og Yoko Ono, Double Fantasy.

...

I'm just sitting here watching the wheels go round and round
I really love to watch them roll

...

2 kommentarer:

  1. Så fint du skriver om mat! Du, tror du jeg kan låne avokadobildet ditt? Det var så fint. Hvis jeg får låne, skriver jeg selvfølgelig at det er ditt bilde. Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  2. Hei! Det var hyggelig, koffeine! Bare lån bildet, tusen takk for at du spurte. Ha en fin dag!

    SvarSlett