tirsdag 22. februar 2011

Spiser du mat?

Bryr du deg om miljøet? Bryr du deg om mennesker i andre land? Bryr du deg om dyr? Bryr du deg om din egen og de neste generasjoners fremtid? Og er du tilfeldigvis i Bergen? Det er fokusuke på studentsamskipnaden i Bergen denne uka! Mat - uken for alle som spiser.
Kanskje noe for deg eller noen du kjenner? 

Folk har aldri vært så opptatt av kosthold og helse som i dag, samtidig utgjør overvekt og fedme et av våre største helseproblemer. Vi nordmenn kaster en fjerdedel av maten vi kjøper, noe som står i skarp kontrast til at nærmere 1 milliard mennesker er underernært - og hva med klimaet? (sakset fra SIB)

I dag skal noen debattere noe veldig viktig! 
En gjennomsnittelig norsking spiser åtti kilo kjøtt i året. Er dette bærekraftig i en verden der husdyrhold står for 18 prosent av de globale klimautslippene? Siri Martinusen, Ane Hansdatter Kismul, Hans Petter Andersen, Erik Halvorsen og Mekonnen Germiso debatterer. 
TEGLVERKET, KVARTERET, BERGEN. Tid: 18:00.

Og på lørdag skjer det noe skikkelig gøy:
Restauranten Resept arrangerer kokkekurs der du lærer å lage et vegansk, miljøvennlig og sunt gourmetmåltid du kan imponere vennene dine med. 
DET AKADEMISKE KVARTER, BERGEN. Tid: 19:15.

Jeg lærte nettopp at dersom man legger den lille gulrotenden i vann,
får man en miniatyr-gulrotskog i løpet av noen få dager.
Det er så fint at jeg bruker min minste, skjøreste og fineste skål, som jeg fikk fra Kina for lenge siden. 


Jeg blir skikkelig glad når jeg få karse på maten min! Og det er en rimelig og enkel affære. 

En bukett med karse blir en fin gå-bort-gave, særlig hvis du skal i bursdag til en mus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar