fredag 4. februar 2011

Oppmerksomhet til maten

Jeg elsker å se på råvarer, lese kokebøker, spise i andre land, bli kjent med andre som elsker mat, snakke om mat, bli introdusert for nye kulinariske kapitler. Jeg elsker å gå i matvarebutikker og finne nye ingredienser. Både det å gå i delikatesseforretninger og det å gå i innvandrersjapper (en temmelig stor bås) er noe jeg har satt pris på helt siden jeg var liten. Det å være nysgjerrig og utforske mine kulinariske grenser har vært en del av min oppdragelse. Moren min inviterte seg selv hjem til folk på kurs, eller inviterte dem hjem til oss, og det var noe av det morsomste jeg visste. Enten det var naboen fra Filipinene, kollegaer fra andre eksotiske land, eller gamle lefseeksperter fra Helgeland. Jeg tror at jeg var den eneste som luktet hvitløk på barneskolen. Konsekvent. Hallo - hvitløk, løk og purre er jo helt essensielt. Og nå er jo de fleste enige i det. Det er nesten som om man lukter rart hvis man IKKE har spist hvitløk.

Uansett. Du trenger ikke å være eksotisk eller nyskapende i din kulinariske stil, selv om det ikke skader å prøve noe nytt innimellom. Men det å vie oppmerksomhet til noe vi alle må gjøre med temmelig jevne mellomrom - å lage mat, og spise den - det tror jeg absolutt er en kjempefin idé som kan tilføre noe i (den såkalte) hverdagen.

Ristede gresskarkjerner, sesamfrø og solsikkefrø. Perfekt å strø på suppe, salat, sandwich, frokostblanding, i brøddeig. Kom gjerne med flere forslag! Bare rist frøene lett i en varm stekepanne, pass på så det ikke svies. 
Ta deg tid med maten. Hvis du lager den selv, ta deg tid til å studere den, se på fargene og kjenn på hvordan maten føles. Er den lett eller tung? Er den glatt, myk, hard, porøs, sprø? Hvor kommer den fra? Hvem sanket den? Vokste den på et tre eller er den dradd opp fra jorda? Er den fra denne siden av jorda, eller har den hatt en lang vei før den havnet på ditt fat?

Skjær grønnsakene i tynne skiver og hold dem opp mot lyset. Se! Til og med bananen har uante estetiske  sider.

Og når du spiser. Hvem spiser du maten med? Hvem deler du med? Hvordan viser de forskjellige menneskene rundt bordet sin takknemlighet for maten?

Hvordan smaker maten? Hvordan føles det ut når den kommer inn i kroppen din?

Bønner er så utrolig vakre, og så er de så deilige å ta på.
Jeg elsker å lage retter med bønner og linser, og det er viktig i mitt vegetariske kosthold.
Dersom du ikke har så veldig mye erfaring med den typen skapninger, anbefaler jeg denne boka på det absolutt varmeste.
Den er også flott for deg som allerede er experienced men vil ha ny inspirasjon.

Havregrøt med fiken og aprikos, og frøblanding, agavesirup og smør.

Blanding til brøddeig, klar til å bløtes. Kruskakli, havre, hempefrø, solsikkefrø. 

Anbefaler å legge alt det grove inkl. frø i bløtt før man blander inn gjær etc. i brøddeigen. Husk å blende linfrøene først, slik at du får utnyttet alle omega-3-fettsyrene. Fett for deg som er veggis. Ellers er det fint å bruke mindre gjær og lengre tid hvis du kan - dette betyr mer smak og mindre... gjær. Som det er ulike oppfatninger om. Uansett synes jeg det funker veldig bra og baksten blir saftig og fin. Dessuten - det er fint med ting som tar tid. Og du kan bare sette deigen før du legger deg, og så bake ut om morgenen, eller før du går på jobb. Husk lang etterheving, gjerne en times tid! Da blir det flott. Tenk så mange morsomme ting du kan gjøre mens du venter. For eksempel besøke din gamle nabodame, plante noen frø, lære en ny sang på gitaren, gå en lang tur, lage suppe og invitere alle vennene dine på suppe og nybakt brød, sy om gamle klær, danse alene i en time i strekk, med øynene lukket, se en film... Ja - du forstår? Mulighetene er mange. Akkurat slik som på kjøkkenet.
I år 2011 skal jeg lære meg nye retter og/eller blir kjent med nye råvarer/kulinariske virkemidler hver uke. Og jeg skal utvide A. mitt rawfood reportoar og B. min bruk av naturens spiskammer.

Er du med på leken? Livet er et eventyr!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar