lørdag 12. februar 2011

Spirer

Det er en god idé å få ting til å gro. Plant et frø. Smil.

Eventuelt, eller i tillegg: spir mungbønner eller noe annet. Har du lyst til å vite hvordan?


Spirene blir et sunt, rimelig og friskt innslag i din husholdning. I tillegg er det utrolig lett å få til:

1. Legg mungbønner eller grønne linser i bløtt over natta. Ta bort eventuelle stygge bønner/linser. La stå mørkt og romtemperert, gjerne lokk. Fra 10-20 timer er OK. 

2. Hell av vannet. Skyll, og sil av overflødig vann. La stå et halvt døgn. Cirka! Mørkt og gjerne med en kjøkkenhåndduk over. 

3. Gjenta skylling (forsiktig!) og siling ca. to ganger per døgn til linsene/bønnene har fått hale. De er spiselige store deler av prosessen - fra halen er vokst ut litt, til den har blitt ganske lang. Det tar 2-3-4 dager fra du har startet prosessen til du kan nyte de ferske grønnsakene.


Spirene kan spises som de er - som snacks! Alle jeg har gitt dem til har likt dem veldig godt - og jeg kjenner mange forskjellige folk. Ellers kan man ha de på smørbrød, i salater, som strø på suppe... Bruk fantasien og si fra til meg hvis du finner ut noe genialt! 

Ps. Det var min farmor som lærte meg å spire første gang, for tusen år siden. Farmor, du er skikkelig kul! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar