tirsdag 15. mars 2011

Det er vår til tross for titusen sorter snø og is samlet i en by



Årets første piknikk ble holdt 6. mars og fant sted på St.Hanshaugen. Det vi hadde med hjemmefra var en kniv og vin og en termos med te, og det vi plukket opp på veien var to oster og en baguett. Det var varmt i solveggen på toppen av haugen! Og det var det i dag også, sola varmer og det er helt nydelig for kropp og sjel. I dag hadde vi te og appelsin.

Taksesongen begynte vel i februar, en gang - men nå er den virkelig i gang for fullt.

Sola altså, soloppgangene og solnedgangene. Sola er oppe så lenge. Det blir mer og mer vår. Det er fortsatt titusen forskjellige varianter snø og is ute, i titusen forskjellige fargenyanser, iblandet ting fra dyreriket, planteriket, mineralriket og ting fra menneskeverden. Men den smelter! Det renner jo svære elver nedover Akersveien! To stykker til og med. Det drypper! Og fuglene synger om kapp, og mammaene er ute på trimming med babyer i barnevogner og personlig trener, og trener opp kroppene sine til sommeren.

Selv har jeg forlatt en jobb og gått inn i to nye på meget kort tid - fem dager - det var absolutt ikke planlagt, men jeg tror nok at det var meningen. Har bestilt tur til Amsterdam og Wales. Den store mac´en har kræsja skikkelig - den gav fra seg noen skrekkinngytende lyder og eksploderte heldigvis ikke. Vi har hatt overraskelsesbesøk av bror, som reiste videre til London i dag, men kommer tilbake til helga. Mye besøk. Ellers er det mye uforløst i lufta rundt meg, tror jeg, mye lidenskap som skal komme for mange folk. Jeg er ikke spådame altså, men såpass kan jeg si. Våren er full av spenning!

Dette ble skrevet i kommentarfeltet på et tidligere innlegg da jeg lurte på hva dere skulle gjøre i vår:

♥Jeg skal spise sandwich-is og vente på sommeren!

♥Til våren skal jeg inkludere, inspirere og inspisere. Jeg skal reise til København, London og Ås. Jeg skal utforske, bli utfordret og utføre. Jeg skal tilbringe masse tid med meg selv, mine kjære og ikke minst drikke masse god kaffe med deg i parken - på en benk - i solen. Jeg skal gå på de konsertene jeg vil, si hva jeg vil og tenke enda litt til. Og jeg skal helt sikkert sløse og spare og sløse alt vekk igjen. Gråte og le - om hverandre. Jeg skal feire, feste og forstå litt mer av alt. Jeg skal bestå alle eksamenene mine og lese enda mer. Jeg skal elske og bli elsket. Engasjere og bli engasjert, dele og drømme. Bli sjokkert og overrasket. Oppleve – leve. Kan nesten ikke vente… Tror jeg begynner våren nå jeg. 



♥jeg har feiret et stk sønn, og kostholdet har slett ikke vært noe i nærheten av så sunt som ditt er! (ingen råkakao engang, pur usunn vanlighet:)
men våren fikk jeg også et glimt av idag. per øret. per en syngende fugl ved siden av trappa.
bare nydelig.



♥Når våren kommer skal jeg også smile til solen, smile til fremmede, lytte til fuglesangen om morgenen, oppdage små blomster i veikanten, skrive brev til noen jeg holder kjært, lese bøker på trikken, besøke skogen, tegne i en eplebok, samle på ting jeg finner, klemme

Nydelig! Så fine folk. (har du forresten hørt Folk e´ så bra av Trygve Hoff? Den ligger på Spotify, altså!)

Men disse kommentarene var vårtankene deres for over en måned siden, slutten av januar/begynnelsen av februar. Nå er vi jo halveis i mars. Hvor mye vår er det i hjertet ditt i dag? Hva skal DU gjør i våren (som altså allerede er her)?

5 kommentarer:

  1. Mmm, solen varmer godt og gjør meg glad. Og det er fint å kunne kjenne hard asfalt under skoene noen steder igjen. Nå er jeg vårslapp, men jeg er klar for flere soldager, varmere luft og blomster i veikanten!

    SvarSlett
  2. åå -så godt å lesa!

    Så fint at du la igjen eit spor,
    så eg fann bloggen din!

    Vil piknink!!

    God torsdag,
    Elisabeth

    SvarSlett
  3. h - ja... Tørr bakke uten is og snø er helt fantastisk nå. Eller, nå er jo bakken dekket av snø igjen. Men det kommer tilbake! Og blomstene og alt det grønne ligger og ulmer under bakken, naturen her gjør seg klar for en våreksplosjon selv om vi knapt kan forstå at det er mulig med all den snøen.

    Rosa+Epler - tusen takk, så koselig å høre fra deg. Piknik må til! God helg!

    SvarSlett
  4. Jeg var ute og akte i går i flere timer, sammen med fire herlig unger på åtte, sju, tre og to år.

    Selvom aking er en vinteraktivitet så var det vårfølese til tusen. Sola brant fra en solfri himmel og vi måtte kaste både lue, skjerf, votter og jakke.

    Da jeg endelig kom inn i gjen brant det i ansiktet, sånn som det bare gjør når du har vært lenge i sola, og den følelsen er det lenge siden jeg har kjent, og da tenkte jeg: nå er det vår! wohoo!

    God uke!

    SvarSlett
  5. hehe, mente selvfølgelig å si at sola brant fra en SKYFRI himmel

    SvarSlett