fredag 14. januar 2011

Solsikkepålegg

Jeg blir alltid kjempeglad når jeg får inspirasjon til nye pålegg! Det finnes utrolig mye bra som gjør brødskiva til en fest. For kjøtt- og fiskespisere er utvalget i vanlige butikker enormt, og for de av oss som holder oss unna kjøtt og fisk, men fortsatt spiser melkeprodukter og egg er det fortsatt en del å velge i mellom. Utvalget begynner for alvor å tynnes for de som ønsker å spise sunt og/eller unngår alle animalske produkter. Jeg har vært en ostespiser i hele mitt liv, og elsker ost, men jeg ønsker flere veganske alternativer, og liker aller best å spise sunn og deilig mat. Derfor er det lurt å 

1. Være kreativ
2. Alltid være åpen for inspirasjon
3. Planlegge litt

Da jeg var i Sør-England (på En Farlig Galei) fikk jeg smake solsikkefrøpålegg. Og det var kjempegodt! Lett å lage er det også. Jeg har ingen eksakte mål for hånden, men det går veldig bra uansett, slapp av. 

Bløtlegg solsikkefrø i en stor kopp over natta - ta også i noen hempfrø hvis du har. Husk at du må ha litt plass til at frøene skal utvide seg, og nok vann til at ikke alt blir "drukket opp" før tida. 

Dagen etter skyller du frøene i friskt vann.


Deretter har du frøene i en blender. Ha i vann slik at ca. 1/3 av frøene er dekket. Ha oppi litt olivenolje, og sitronsaft. Så blender du det. Du må sikkert stoppe blenderen flere ganger og dytte frøene ned på kniven. 
Blandingen trenger ikke å bli helt most, men det kan du avgjøre selv. Er du en slik som liker jevne rører eller litt mer ujevnheter? Ja, jeg vet, det kommer an på. Men her synes jeg det passer bra at vi ser litt hva vi spiser. 

Ha mosen i en skål. Nå kan du tilsette litt salt, nykvernet pepper, finhakket hvitløk, og finhakket urt av ønsket sort (hvis du har) (koriander, kruspersille, bladpersille, basilikum, dill, mynte - eller en blanding). Rør rundt. Smak. Trenger du mer sitron? Litt mer salt? 


Server på godt brød eller knekkebrød, gjerne med masse grønnsaker og spirer til. Det kan også serveres ved siden av salater. 


Har du noen vegetariske påleggsfavoritter?

4 kommentarer:

  1. Dette hørtes godt ut, jeg har alltid vært så glad i solsikkefrø. Og ja takk, vær gjerne hakkespettvennen min. Livet vet jeg at jeg har, og er takknemlig for det :)

    SvarSlett
  2. Dette skal jeg lage iløpet av uken. Med min nye blender. Hurra! :) jubb

    SvarSlett
  3. Hei! Takk for at dere kommenterte :) Glad! Ja, prøv dette, det er digg! Både for hakkespettvenner og andre venner. Klem!

    SvarSlett
  4. Jeg har laget to versjoner av denne inspirert av et lignende pålegg som urtekram har. Tror det er urtekram, ivaffal.
    nr. 1 har buljong med selleri, sitron og madras curry-pulver (karri fungerer sikkert fint). Gjerne også litt bladpersille!
    nr. 2 har tomatpuré eller oppbløtte soltørkede tomater, basilikum, hvitløk, chilli og salt. Nam!

    SvarSlett