onsdag 13. april 2011

Sånn liker jeg å ønske folk velkommen






Kjære bloggleser! Velkommen skal du være. Så koselig at du kommer innom og besøker bloggen.

Det er ikke alltid at alt er helt ryddig og rent. Og jo eldre jeg blir, desto mer tillit har jeg til at jeg/vi kan ha det slik som vi selv vil i vårt eget hjem, så jeg blir ikke så stresset "selv om kanskje ikke ting er slik jeg kunne tenkt at andre ville tenke at ting burde være" (puh! Det gjør jo vondt å bare tenke den tankerekken der! Vekk med den!)  Samtidig er det fantastisk å gjøre det fint hjemme, på vår måte, invitere folk, og få dem til å føle seg ønsket og avslappet.

Og - i noen tilfeller må man bare innse at visse klassikere funker som bare det! Altså: Mat (og drikke) + blomster + musikk + røkelse (særlig når man ikke har laget varm mat som lukter godt og sterkt i seg selv).

I dette tilfellet her: snitter (!) med chevre, avocado, spirer, paprika, cherrytomater, sennep, lagret gouda (kjøpt i Amsterdam) og nykvernet pepper. Og perfekt moden galiamelon. Roser. Musikken: kanskje Aerial av Kate Bush? Noe av Milton Nascimento og vennene hans? Prema Mudhita av Alice Coltrane? Et rikt og gigantisk hav av musikalske skatter står til disposisjon, både oppdagede og uoppdagede! Kanskje noen vil spille? Og så røkelse! Jeg elsker røkelse. Her en god blanding av kongerøkelse (som jeg bruker året rundt!), palo santo - hellig tre - fra Ecuador, og myrra fra Panama. Masse lys hvis det ikke er lyst fra før. Og viktigst av alt - et åpent sinn, et åpent hjerte og åpne armer - og gleden over å møte vennene sine. Så lenge det sistnevnte er til stede kan alt skje, uansett hva som skjer med det andre.

Ja. Det var kanskje ikke så rent lite. Men det er nå i hvertfall nydelig å få besøk, synes jeg, uansett hvor mye eller lite man legger i forberedelsene.

Hva sier du til det? Ha en fin kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar