onsdag 23. mars 2011

Snill og kul suppe med gule linser, søtpotet og fennikel, og tre små salater



Sola skinner og alt blir pent. Hurra! Her er en vegansk meny uten vanlig løk, hvitløk og chili. Hvitløk og chili og løk er så godt at jeg nesten glemmer at det går an å av og til droppe dem eller i hvertfall la andre smaker spille hovedrollene, på mer ayurvedisk vis. Denne suppa fikk en veldig balansert og varm smak. Søtpotet og fennikel er gode ektefolk, syns jeg.

Til en sulten person (eller to småsultne) trenger du dette (dobles lett og blir til to sultne, eller tre-fire småsultne):

1/2 boks kokosmelk
100 g  gule linser (skylles)
en liten søtpotet (små biter)
en liten vårløk (finhakkes)
en liten bit ingefær (finhakkes)
en ts fennikelfrø (mortres)
en lime
1 ts gurkemeie (fikk vite for ikke så lenge siden at gurkemeie er helt utrolig sunt. Kult!) 
1-2 ss olje (jeg brukte extra virgin coconutoil. Nam! Ellers kunne jeg brukt f.eks. den anonyme solsikkeoljen) 
3-5 dl vann
koriander
salt

Varm oljen lett i en gryte, surr vårløk og ingefær. Ha oppi fennikel og søtpotet når vårløken er blank og myk. La surre litt til. Tilsett linser (skylte!), kokosmelk og vann (start med 3 dl og spe etterhvert etter smak når du ser at suppa blir veldig tykk). La småkoke i et kvarters tid. Smak til med litt salt. Klem oppi limesaft fra en halv lime. Server med korianderdryss og en ekstra limebåt.



Jeg digger å ha rå mat ved siden av og/eller før varmebehandlet mat. Det er utrolig sunt og veldig veldig godt. Kroppen blir ekstremt glad, faktisk virker det for meg som om den blir gladere jo mer rått jeg spiser... Enn så lenge blir det fortsatt endel varmebehandlet mat, vanskelig å legge om over natta. Dersom salater blir for ambisiøst funker det også med litt oppskjært grønt, for eksempel noen gulrotstaver, selleri og/eller paprikabiter.

I dag lagde jeg salat i tre deler - så kan man ta det man selv vil, det ser bra ut på tallerkenen og rødbetens sterke farge kommer til sin rett. I tillegg holder eventuelle rester seg bedre.

1: Revne rødbeter nederst, mandarin i småbiter over der, så hakkede bløtlagte mandler og finhakket koriander. Passer veldig godt med ekstra sitron eller limesaft her! Revet eple er også topp.

2: Avocado med dressing av grov sennep, limesaft og koriander.

3: Alfalfaspirer med bløtlagte solsikkefrø og samme dressing som avocadoen, men uten koriander og med god olivenolje.

(Grunnen til at jeg bruker bløtlagte mandler og solsikkefrø er at det blir lettere å ta opp alle næringsstoffene i dem da, og jeg har også hørt at det blir lettere å fordøye. Smaken kommer også veldig godt frem i mandlene, og konsistensen blir deilig. Så klart går det an å bruke vanlige frø og mandler, eller ristede for smakens skyld.)

Tips:

Suppe med søtpotet er SÅ godt. Jeg vil virkelig også anbefale å lage blendet suppe med søtpotet en gang, for eksempel kan dere følge denne eminente oppskriften på Ekstremt bra utrolig fint.

2 kommentarer:

  1. å, mye godt. rå mat er superdupert, men jeg klarer ikke å bare spise det, også er jeg ikke så flink til å variere så jeg blir etterhvert lei av salater og ting.

    sv: jupp, veldig viktig! jeg er veganer, så slipper å ha en stor del av jordas forurensning på samvittigheten :)

    SvarSlett
  2. Jeg klarer ikke heller å spise bare rått, for det går utrolig mye grønnsaker og frukt hvis man skal gjøre det - og en god del planlegging med bløtlegging og spirer hvis man skal gjøre det sunt og forsvarlig.
    Ja! Du er veganer. Tommelen opp for det! Jeg er bare vegetarianer, foreløpig. :) Men lurer på hvor lenge jeg kommer til å spise melkeprodukter og egg, egentlig.

    SvarSlett