mandag 7. mars 2011

Utvalgte Oslo-biter i et nøtteskall

Nå har jeg bodd i Oslo i seks år. Lenge! Før har jeg bodd i Bergen, Tromsø, Sandnessjøen, Ecuador, på Træna og Sætermoen. Hvem vet hvor lenge vi blir boende her! Det er mange grunner til å prøve nye steder, og jeg elsker kjempestore byer og små, små hus midt  ute i naturen, og både utlandet og hjemlandet har mange aktuelle lekeplasser. Men foreløpig er det altså Oslo som er byen jeg bor i. Det er definitivt mye å glede seg over. Oslo har en flott evne til å fornye seg for meg, og samtidig har jeg også mange stamsteder her hvor jeg føler meg ekstra hjemme. Her kommer noen av favorittene mine:

MAT:

Røtter

*Røtter - Min favoritt! Økologiske og etiske varer som gleder både kropp, sjel og miljø. Jeg må le av glede når jeg går inn der, for herlighetene er stablet oppå hverandre, og det er alltid flott presentert og noe nytt å oppdage. For den trendye, feinsmeckeren, vegetarianeren, veganeren, helsefriken og livsnyteren (kjenner du deg igjen i noen av disse kategoriene?) Den ble en hit blant St.Hanshaugens kresne befolkning straks den åpnet, og utvikler seg stadig og tar inn nye varer hele tiden. Hva de har, for eksempel: ferske økologiske grønnsaker, bl.a. spirer og hvetegress, grønne, hvite, svarte og halvfermenterte teer av ulike slag, både rene og aromatiserte, urteblandinger til infusjon, superfoods, nøtter, frø, pasta, kosmetikk, sjokolade, vaskemidler til kropp og hus, meieriprodukter, øko-kjøtt, vegetariske muligheter innen bra fastfood, rawfood-digg og mye, mye mer. Meget inspirerende, og potensielt sett både svært sunt og svært dyrt. Kule, smilende og kunnskapsrike folk som jobber der! http://www.roetter.no/

Gutta på haugen

Gutta på haugen

Gutta på haugen

*Gutta på haugen er fylt til randen av delikatesser fra nær og fjern. Perfekt når det er helg, og du skal ha fest eller gjester, eller når du skal late som. Røkt chili, oster, upasteuriserte og pasteuriserte, fra Frankrike, Spania, Italia, Norge og andre land, laget av geit-, saue- og kumelk, edle olivenoljer, flotte frukter, fristende grønnsaker, fantastiske blomster, de beste olivene, deilige brød, urter, spesialsjokolader, søte, salte og sure ting på glass og flaske. Gutta på Haugen

*Supernature har to butikker i her, i Øvre Slottsgate 4, og i Bogstadveien 24. De har masse rare greier som er kjempemorsomt å se på. Ikke alt er like aktuelt for meg, av prismessige og/eller andre grunner, mens andre varer de har er superaktuelle for meg - og appelerer som bare det! Alger og miso og rå sjokolade, tørkede bær og nøtter med skyhøy sunnhetsfaktor, og hempefrø og supersalt og extra virgin coconutoil - er dette noe for deg også eller? http://www.super-nature.no/

*Helios i Hausmansgate 10. Ikke la deg lure av den muligens litt utdaterte måten å drive øko-butikk på, eller den av og til litt spesielle servicen. Bak fasaden er det nemlig mange varer som er veldig bra for deg! Denne Helios-butikken er veldig stor og har stort utvalg av deilige, sunne matvarer, kroppspleie, vaskemidler og en del annet spennende. I dag kjøpte jeg en Spirekasse til 157 kroner, alfalfafrø og brokkolifrø, så nå skal det bli enda mer spirer enn før i denne byen, og skikkelig vårstemning på kjøkkenet mitt - hele tiden! om Helios

Mathuset

*Mathuset på St.Hanshaugen har fine grønnsaker, blomster, litt ost og oliven, samt endel eksotiske varer. Prisnivået er mye lavere enn på Gutta, og utvalget er mer dagligdags. En fin nykommer for den som bor på Haugen, synes Kiwi er kjedelig, Gutta er dyrt og Torggata er langt unna. Finner ingen hjemmeside, men det ligger som bildet indikerer akkurat der hvor Dalbergsstien og Hallings gate møtes, ikke langt fra Røtter.

Birkelundens lille franske ostebutikk

Birkelundens lille franske ostebutikk

Birkelundens lille franske ostebutikk
*Birkelundens lille franske ostebutikk - en bitteliten butikk med kafé! Proppfull av fine og gode ting - vidunderlige franske oster med utmerket tilbehør. Marmelader, valnøtter og brød. Her kan du også spise en fransk lunsj - og det har du sikkert lyst på! Vegetarisk suppe, for eksempel, den får du for en billig penge. De har også crepes, med forskjellige fyll, og croissanter og kaffe. Selv har vi begynt å tenke enkelt og genialt når det gjelder ost - litt mer fransk og litt mindre norsk, kanskje - en baguett og to eller tre spesielt utvalgte oster. Comté og chèvre? Mmm... Mer skal det ikke til for å skape en fest. Dersom du har lyst på perfekt vin til dine perfekte oster er det en god idé å spørre deg til råds her før du går videre til polet. Thorvald Meyersgate 27http://www.franskostebutikk.no/

*Innvandrerbutikkene i Torggata og i bak- parallellgatene der. Og i Tøyengata, og Brugata. Litt på kanten å generalisere så mye at dette kun ble ett punkt - men en stor del av gleden er å tråle gatene og finne sin favoritt. Husk at de forskjellige butikkene har forskjellige profiler. Noen har en herlig og kaotisk blanding fra hele verden, mens andre fører for eksempel mest mat fra Tyrkia og middelhavet, Pakistan og/eller India, eller alt du trenger til Thai-mat, og så videre. Det er også små butikker med afrikanske matvarer rundt omkring, og der har de av og til også litt karibiske varer. Jeg er fortsatt på utkikk etter en skikkelig fet latinamerikansk matvarebutikk - kjenner du til noen slik? Da hadde jeg blitt skikkelig glad. Spør hvis du lurer på noe, enten de bak disken eller de andre som handler. Kjøp en grønnsak, frukt eller et krydder du aldri har sett før, og finn ut hva du skal bruke det til etterpå. Mulighetene på internett er utrolig store, og det kan fort balle på seg og bli riktig gøy. En variant kan være å låne fine kokebøker på biblioteket, og velge en ny rett i uka/måneden (alt etter ambisjonsnivå) og slik utvide repertoaret med henhold til hva du plukker med deg.

KAFFE:

*Java - mmm. En God Gammel Klassiker. Fuglene flyr alltid i så fine formasjoner utenfor når man sitter og koser seg med kaffe på Java, og kaffen er alltid så innmari god. Ullevålsveien 47.

*Kaffefuglen - kaffe på dagtid og fantastiske drinker på kvelden i helgene. Titt og ofte er vi der, og det er på grunn av nydelig betjening, herlig kaffe, og fin helgestemning uansett hvilken dag det er snakk om. Drinkene anbefales på det varmeste, for eksempel hvis du skal TA EN APERITIFF før du skal gå videre og spise middag med ditt fasjonable selskap. om Kaffefuglen

Liebling

Liebling
*Liebling - en nykommer, som på rekordtid har rukket å bli meget populær. De kule, tøffe og søte damene som jobber der minner meg om damene på Leo Bettini, en Berlin-favoritt hvor de selger fersk ravioli. Liebling har ikke ravioli, men god kaffe og lunsjmat og fine ting til salgs, og flott interiør, mye å se på. Og kanskje de en gang arrangerer Werner Herzog-aften? Det hadde vært SÅÅÅ kult.
om Liebling


TE:

*Le Palais des Thés - her får du kjøpt rene teer, aromatiserte teer, grønn te, halvfermentert te, sort te, rooibush. Klassiske blandinger og nyere blandinger. Tetilbehør og nydelige kopper og kanner. De har alltid smaksprøve på en te, og forrige søndag da vi var der hadde de "Te-fest" med flere sorter te til smaking, samt gode ting til å servere ved siden av. Det har de forresten kanskje denne søndagen også! Sjekk det ut hvis du er interesser. De som jobber der er glade og flinke og har ofte mye på te-hjertet. 

PIZZA:

*Arte Pazza - byens beste pizza! En klassiker. Tynn og sprø, med perfekt fyll i passende mengde, samt meget autentisk italiensk stemning. Veldig ujålete og hyggelig, særlig når man har vært der noen ganger. Lurer egentlig på hvor mange ganger vi har vært der! En million? Den på St. Hanshaugen, altså. I Ullevålsveien, ved siden av Collets Café. om Arte Pazza


BAKVERK:

*United Bakeries. Før jeg kutter ut sukker, mel og smør helt er det bare skikkelig eksklusive søtsaker som frister meg til å ikke gjøre det... United Bakeries inne på Paleet på Karl Johanns gates øvre del har definitivt herlige bakverk, fra grove brød med masse deilig i, surdeigsbrød og søte franske drømmer. De har mange varianter å velge mellom som du ikke finner på noen av de andre kjedebakeriene. Pæreterte med kastanjekrem er for eksempel nydelig. om United Bakeries

SE og GJØRE:

*Gå, sykle, ta trikk, buss og bane. Gå deg bort. Kom deg rundt. Byen er til for å brukes. Det er så mange bydeler og gater og folk som venter på deg! http://trafikanten.no/

*Cinemateket - gå og se fantastiske, sære, gamle, smale, brede, ekstatiske filmer. Alene eller sammen med noen! Og for all del! Unn deg den opplevelsen det er å gå på stumfilm når de har levende musikk til. En av mine beste filmopplevelser på Cinemateket var da vi så Körkarlen der for et par år siden, og en mann spilte piano til (gjennom hele filmen, det er sånn det foregår, vidunderlig nok). Det var en av Bergmanns favorittfilmer, og det forstår jeg meget godt! En annen gang var jeg der for å se Trolösa, forøvrig en storartet film, og satt på først rekke da Selveste Liv Ullman - SUKK!!! mottok en pris av ett eller annet slag, tror jeg, hun er strålende strålende. Og SLIKE TING SKJER STADIG VEKK på Cinemateket!!! Gå og hent deg en oversikt over hva de viser, og inviter med deg en helt spesiell venn på en helt spesiell filmopplevelse. om Cinemateket


Telthusbakken

*Botanisk hage - ute og inne. Det er uendelig spennende å se hva som skjer i drivhusene. Unn deg en microferie til et fremmed land - helt gratis! Besøk Naturhistorisk museum. La deg overvelde av alt vi ikke vet. Oasene rundt omkring i hagen passer til dype samtaler såvel som lettlivede møter. Det står benker rundt omkring på utearealene, for eksempel i Oldemors hage, og noen plener er satt av til piknik. Husk teppe, helst sånn med plast under - en genial oppfinnelse! http://www.nhm.uio.no/

*Nasjonalgalleriet. Å, som man kan kose seg der. om Nasjonalgalleriet


*Robinet - mini mini utested. God stemning. Press deg inn (eventuelt gå helt vanlig inn, dersom det er god plass). Bestill en drink eller noe annet fint. om Robinet

*Blå - gå på konsert, opplesning, dans og hør på fin musikk. om Blå

*Månefisken - ofte mye rart og fint som foregår der, egentlig. Sjekk ut! http://www.manefisken.no/ 


*Den lille, gamle urmakerforretningen i Ullevålsveien, og han kule som sitter og fikser klokker og ur under den sterke lampa si. De har også fine gamle porselenskopper og mugger til salgs.

*Deichmanske bibliotek. Det er gøy å gå på de forskjellige avdelingene og se hva de er spesialister på. Bibliotekenes tips er selvsagt preget av hvem som jobber her. Husk å bruke MappaMi - din egen internettside der du kan bestille alt mulig rart og få det levert på ditt nærmeste bibliotek. Det er helt fantastisk hvor mye de har, av bøker, musikk, film, språkkurs, ukuleler...! Og tenk at det er gratis. Gullgruve! http://www.deichmanske-bibliotek.oslo.kommune.no/

*Vår Frelsers Gravlund. Der går jeg ofte, året rundt. Fint sted å vandre alene eller sammen. Og tenke på livet sitt, og kanskje døden sin, eller kanskje andres liv og død, eller bare generelt. Se på våren når den kommer - den øverste bakken blir fylt av blå blomster, det er et skue som jeg vil anbefale.  Har du sett de to trærne som har vokst inn i hverandre? På graven til to som elsket hverandre, tror jeg.

*Bruktbutikker og antikvariater - her skal jeg ikke begynne engang, ikke akkurat nå. Mange perler!

*Markeder - På Blå, på Birkelunden. Bondens marked av og til. Det på Grønland på lørdagene, under Vaterlandsbrua, er topp. Føles ut som om jeg plutselig befinner meg på et marked jeg var på en gang, rett i utkanten av Warsawa, på en gammel gjenngrodd stadion. Men så er jeg jo i Oslo, en ganske eksotisk og flott by den også. Feiende fint.

*Og litt på siden:  At det er så lett å komme seg ut av byen. Til Marka eller en strand, for eksempel. Det er helt vidunderlig nydelig, og det å ha naturen så nært er av uvurderlig verdi. 

Har vi noe til felles? Hva er dine favoritter? Savner du noe?

Ha en fin uke så lenge, gode folk!

11 kommentarer:

  1. For en fantastisk oppsummering av mulighetene i Oslo! Jeg kjenner det meste fra før, men noen nye navn dukket opp. Gleder meg til å prøve dem.

    SvarSlett
  2. Du må ikke avsløre Arte Pazza til for mange for da blir det kø hele tiden der også...

    SvarSlett
  3. (Fine St.Hanshaugen!)

    En super liste! Her var det mange kjære favoritter, pluss noen jeg ikke har fått utforsket enda. Kanskje det er på tide med små oppdagelsesferder igjen snart.

    SvarSlett
  4. Hurra, så hyggelig at dere liker lista mi! Fine St.Hanshaugen! Fine Oslo! Det skinner nok litt igjennom hvor jeg oftest setter mine bein, ja.
    Anonym - vi må jo dele litt? :) Det er alltid plass til en til! Men jeg ser poenget, fint å bare gå inn og sette seg og få pizzaen sin, kjempefint er det. Ikke noe mas, bare skikkelig god pizza.

    SvarSlett
  5. Kjempebra å lese for en som aldri har vært i verken Norge eller Oslo, men som snart skal flytte dit med familien sin! Hilsen Nana.

    SvarSlett
  6. Nana! Fantastisk! Er det du som skal flytte hit med familien din? Og så kan du norsk likevel? Velkommen til Oslo og Norge! :) Håper det blir kjempebra. En veldig lur ting hvis man vil bli kjent med folk her, evt. i tillegg de på jobb og skole, er å bli med på aktiviteter i det man elsker, eller noe man tror man elsker... Lykke til i ditt nye hjem!

    SvarSlett
  7. Takk for fin og vårinspirert oslo artikkel! Jeg har bodd her i sju år snart selv! Skriver under på mange av dine favoritter, dog er ikke alle prøvd. Får jeg legge til noen favoritter: Hai Cafe i Calmeyersgate; Grønland frukt og grønt i Smalgangen; Flyvefisken på lilletorget; Tronsmo bokhandel. Og maritabutikken nederst i Markveien...

    SvarSlett
  8. Finfin guide!
    Skulle krevd at du nevnte operakveldene på Underwater også, men de har vel kanskje stengt fremdeles? Buh :(
    Hilsen Telthusbakkeboer

    SvarSlett
  9. Tusen takk for at dere holder kommenatrfeltet levende og ikke lar meg stå alene på en farlig galei! :)
    Tronsmo - så klart! Det glemte jeg! Der er jeg ofte, elsker å kikke i kunstbøkene der. Og det andre! Hai Café har jeg ennå ikke vært på, det må jeg huske neste gang jeg blir sulten i det strøket!
    Operakveldene på Underwater har startet igjen, har jeg hørt! Kult, ikke sant? Bra innspill!

    SvarSlett
  10. Hei, Eiri!

    Denne guiden er fantastisk! Jeg sjekker den hele tida. Særlig etter at jeg flytta fra Nordland til Oslo. Bloggen din er en av de fineste jeg veit, og du er SÅ kul. Du inspirerer meg til å tenke fine tanker.

    Ane

    SvarSlett
  11. Ane - så utrolig bra! Tusen takk. Det ble jeg glad for å høre! Jeg skal lage en ny guide snart, tenkte jeg. Ikke helt det samme som denne, men litt forskjellig - litt sånn for de som er nye i byen, unge studenter og folk som ikke har så god råd men som likevel vil ha det bra. :)

    SvarSlett