onsdag 9. mars 2011

I anledning dagen som nå er i går

Nå hadde jeg egentlig funnet frem masse fine bilder som jeg tenkte å legge ut her, i anledning kvinnedagen. 

Men jeg knotet så mye til slutt, tiden rant ut og jeg fant ikke de bildene som jeg hadde bestemt på forhånd så dette blir bare tekst. Kanskje du klarer å lage bildene selv. 

Dessuten er jeg ikke sikker på om jeg hadde fått lov til å bruke akkurat de bildene jeg synes er aller finest.

Yoko Ono, Liv Ullmann, Kate Bush, Erykah Badu, Isabel Allende, Aung San Suu Kyi, Miranda July, Jane Austen, Sofia Coppola, J.K. Rowling, Kate Pendry, Björk og Astrid Lindgren er vel forsåvidt vant med at folk stjeler bilder av dem på internett og bruker dem til diverse. 

Jeg fant bare knøttsmå bilder av Annemarta Borgen. Jeg fant ingen av Dea Trier Mørk. 

Min søster Astri, min elskede latterkompanjong, sjelefrende og dansepartner, hun hadde vel ikke blitt lei seg over et bilde til på nettet, det var bare så mange innmari bra bilder å velge mellom, men jeg lover at dere skal få se henne snart i en annen anledning. 

Men jeg vet ikke helt hva min mamma hadde sagt om jeg hadde lagt ut bilde av henne, smekker og vakker og stående henslengt i trusa og ingenting mer, ute, på hytta, med meg som baby på armen, som gjør en av de tingene små barn kan - drikker den beste melk rett fra mammas pupp. 

Og jeg vet heller ikke hva pappa hadde sagt dersom han hadde sett at jeg hadde lagt ut bilde av knalltøffe farmor som ror trebåten ute på Aldersundet i sine yngre dager - med PIPE i munnen. Vel er jo dette en Farlig Galei, men jeg skal ikke begynne å legge ut nakenbilder og nikotinpropaganda på andres bekostning - foreløpig. 

I boka Bra damer sier Kate Pendry:

I got to thinking about the million miracles that had to happen for me to exist on this planet. How every one of my ancestors needed to be in the right place at the right time with the right genes, not suffering from some horrible fatal illness. We are all an extraordinary collection of miracles. Every single one of us. I think it is allright to occationally stop and go ... wow. 

De forbildene, heltene, guruene, mentorene og lærerne man måtte ha kan brukes til å forsøke seg på å lage en kopi - kanskje en troverdig kopi, som vil funke i visse situasjoner, eller i verste fall en dårlig kopi. Men det er jo fullstendig bortkastet, når vi forstår at hver eneste en av oss er helt unik, et mirakel. Ja, du også. Og du. Og du der borte i kroken. Jeg tror at vi er her på jorda for å bli mer og mer den vi selv faktisk er, og det å få oppleve det, det er det beste som kan skje - for den personen det gjelder, og for alt annet som eksisterer. For min egen del har det vært en lang vei å innse akkurat det. 

Samtidig som at alle må gå sin egen vei for å finne det som er aller best, er det godt og oftest nødvendig å hente inspirasjon til for eksempel fandenivoldskhet, kreativitet, glede, mot, utvikling og ekspandering fra andre som enten har gått veien før oss eller går den nå, sammen med oss. Av og til er man vidunderlig plassert på rett sted og i rett tid, og da kan det hende at noen som vet hva det handler om peker akkurat i det øyeblikket man har øynene åpne. Det er en lang reise, som noen begynner på ordentlig i ung alder, og andre senere - noen får knapt ferten av noe sånt før det er over. 

Det var jo kvinnedagen da jeg begynte dette innlegget. Det var jo det jeg ville gratulere dere med, alle vidunderlige kvinner. Og alle dere vidunderlige menn - jeg er så glad for at dere også finnes. Husk at det jeg skrev gjelder absolutt alle, selv om altså bildene skulle være av kvinner, siden det var kvinnedag og alt, uansett hvordan maskulin/feminin-balansen er. Elsk deg selv, og ikke la noen, heller ikke deg selv, gjøre deg til noe mindre enn det du er. Det finnes bare en av deg i hele verden! 

3 kommentarer:

  1. tusen takk, beste Elri!
    gratueler med dagene til deg også!

    SvarSlett
  2. Det var fint skrevet, og jeg så billdene i hodet mens jeg leste. Inspirerende, også fo en mann.

    SvarSlett