torsdag 31. mars 2011

Ovnsbakt suppe





Denne suppa er superenkel å lage, blir rik på smak og får en vakker farge. Og det er jo bra.

Først: Suppa kan lages på mange måter, og med mange forskjellige grønnsaker. Lurt å ikke ta for mange grønnsaker hver gang, jeg synes i hvertfall det er deilig når det ikke er mer enn fire-fem forskjellige. Som den som har fulgt med i Elri-timen har skjønt, liker jeg best å lage supper som er så smaksrike i seg selv at jeg slipper å tilsette en grønnsaksbuljong. Hjemmelaget kraft er supert, og det bruker jeg av og til - lett å lage er det også, men det er ikke alltid at man har tid/prioriterer det. Grønnsaksbuljong funker for mange, og i visse sammenhenger (hvis man bare har én potet og vann, for eksempel), men jeg synes at retter som blir tilsatt smak i form av grønnsaksbuljong har en tendens til å likne på hverandre - det minner lite om mindfulness. Og dessuten blir man avhengig av at ting skal smake så mye og så salt, at når man får servert noe som virkelig er lagd bare av gode råvarer så er tunga helt nummen. Heller et levende sanseapparat enn en sløv tunge! Hvis dere bruker buljong, bruk for all del noe bra og økologisk. Disse oppskriftene trenger ikke det - jeg synes i hvertfall at smakene blir renere uten.

ENTEN kan du ta alle grønnsakene (forslag: tomat, paprika, løk, hvitløk og chili. Fenikkel og søtpotet er også flott) du ønsker å bruke, vaske dem og skjære dem i STORE biter og legge dem i en form, blande inn litt olje og steke/bake dem i ovnen på ca. 180 grader i ca. 1 time. Og så blende alt, inkl. kraften, i blenderen når det er mykt og kanskje litt brunt på noen av kantene. Trenger du å tilsette litt mer vann, gjør det, gjerne fra vannkoker så slipper du å varme opp suppa etterpå. Salt, og pepper.


ELLER så kan du, slik som jeg gjorde denne gangen, ovnsbake masse tomat, paprika og fenikkel (for eksempel), slik som beskrevet ovenfor. Så kutter du selleri og vårløk i biter, surrer det i en gryte sammen med litt vann og blender dette sammen med de ferdige ovnsbakte grønnsakene. Litt mer vann? Salt og pepper.

Kan serveres i all enkelhet, som suppe eller lett lunsj. Du kan ha oppi ferdig kokte bønner eller kikerter. Et kokt egg. Nøtter, frø. Du kan servere med brød, med revet ost og/eller med en god olivenolje eller annen olje ringlet over.

Ha en fin onsdag!

5 kommentarer:

  1. nam! :) :) sånn vil e lag i dag

    SvarSlett
  2. mm! ser deilig ut. liker også arbeidsmetoden med å kaste ting i en blender. bloggen din er nydelig!

    SvarSlett
  3. Astri - lagde du suppe? Håper du ble glad.

    Tusen takk, Marte! Koselig å høre fra deg. Blender er gull. :)

    SvarSlett
  4. Dette var middagen min idag! Nam! Servert med ristet rugbrød med olivenolje. Magnus og jeg er glade og mette.

    Takk for maten :)

    SvarSlett
  5. Det gjør meg glad! :) Takk for maten!

    SvarSlett